Om S/Y Vilja

S/Y Vilja er en seilbåt av typen Bavaria 50 Cruiser.

Hun ble sjøsatt i Tyskland i 2005 med døpenavnet ”La Ola” som betyr ”bølgen” på spansk. Ny eier i 2013 ga henne navnet Anna Elina, og hun ble da liggende i Brattvåg. Vi kjøpte henne i 2015 og døpte den fine unge damen Vilja. Vi inntok henne fra dag én som fastboende båtboere, og har hatt nye, fine Grilstad Småbåthavn i Trondheim som trygg og trivelig hjemmehavn i 2 år.

Viljas yngste faste mannskap Karen Marie (født i 2014) var faktisk en viktig faktor i valget av båt. Vi søkte etter en båt å bo i, og den måtte være romlig nok til at en smårollis kunne vokse opp i den, utfolde seg og endatil legge på sprang! Den burde dessuten kunne seiles av 1 person (under tålelig gode forhold), så det ikke skulle bli noen større utfordring i at Karen Marie gjerne setter deler av mannskapet både fysisk og mentalt ut av spill når hun ”styrer showet” med sine hverdags-ablegøyer.

Vilja er 14,98 m lang, 4,49 m bred og 1,9 m dyptgående, og veier cirka 14 tonn.

Hun er utstyrt med en 75 hk Volvo Penta D2-75 motor og et seilbåtdrev med Variprop DF 112 4-blads propell og en 8 hk Sleipner baugpropell.

Mast er levert av Seldén, og måler 20,7 m over vannlinjen. Seilene (storseil og genoa) er levert av Donau Sails i Tyskland. De har et samlet areal på 130,5 kvm. Elektrisk rullesystem for håndtering av storseil og genoa av typen Furlex E 400 levert av Seldén. Begge seil håndteres ved hjelp av elektriske vinsjer fra cockpit. Kontroll av rigg er utført av Riggmaster AS før avreise.

Raymarine radar, kartplotter og autopilot hjelper oss å finne fram.

Strøm produseres ombord av enten 3 stk 255 W solcellepaneler av fabrikatet Sun-El (type SNM2XXP-60) installert før avreise i 2017, montert på aluminiums targabøyle av typen Atlantic Towers, levert av Riggmaster AS i Trondheim. Når nødvendig startes Panda Fischer 4 kW dieseldrevet strømgenerator. Disse lader opp Victron AGM batteriene under dørken, som har en installert kapasitet på i alt 1 950 Ah. Batterienes kapasitet er mindre i realiteten. Det kan bli aktuelt å installere nye underveis.

Oppvarming innendørs besørges av en sjøvann-til-luft varmepumpe, pluss et par dieselfyrte Wallaser som backup. Hvitevarene i byssa er helelektrisk, d.v.s. elektrisk komfyr og microbølgeovn, kjølerom og mini-kjøleskap. På en av lugarene har vi dessuten montert en vaskemaskin m/tørketrommel. Hurra!

Vi har oppgradert båten med stor cockpitkalesje skreddersydd og levert av Trondheimsfirmaet Alf Hansen Kalesjer AS. Muligheten den har for å tilpasses til å være alt fra en solid lukket vinterkalesje til en åpen bimini-løsning for sommeren, har gitt båten økt bruksverdi gjennom hele året. Alf Hansen Kalesjer har dessuten levert seteputer m.m. til cockpit, samt annet tilbehør som vanntette sykkeltrekk, grilltrekk m.m..

Båten rommer mye:

Ettersom vi skulle bo i båten, valgte vi å trekke opp salongen til å gi et mer hjemmekoselig uttrykk.

Blåstripet skai ble byttet ut med grått og solid stoff, og sydd og tilpasset av Flataker Industrier AS. Seteputer i lugarene ble trukket opp av samme leverandør.

 

Vi stortrives om bord i Vilja. Hun er god å seile med og god å leve i. Nå ser vi fram til å seile henne på større havstrekk!